nuk ka miresi qe nuk kushton dhe nuk dhemb

Triniteti; Pertej Logjikes

postuar me 30 Shtator 2024 ne "Triniteti, Katekizmi & Doktrina"
Arsyeja pse doktrina e Trinise konsiderohet gjeresisht si e veshtire per t'u kuptuar qendron ne faktin se ajo tejkalon arsyen dhe pervojen njerezore. Ketu jane disa arsye kryesore pse njerezit e shohin ate te veshtire:

Natyra e Zotit eshte e pakuptueshme

Triniteti pershkruan natyren e Perendise, i cili eshte i pafund, i perjetshem dhe pertej te kuptuarit njerezor. Si qenie te fundme, ne natyrshem luftojme per te kapur plotesisht pafundesine. Ideja se nje Zot ekziston si tre Persona te dallueshem – Ati, Biri dhe Fryma e Shenjte – megjithate mbetet nje ne thelb, nuk ngjan me cdo gje qe perjetojme ne boten materiale. Nuk ka asnje analogji te drejtperdrejte ne pervojen tone qe e kap ne menyre te persosur kete mister, gje qe e ben te veshtire per ta kuptuar plotesisht.

Kompleksiteti filozofik

Doktrina e Trinitetit kerkon te mbaje se bashku dy te verteta ne dukje paradoksale: Zoti eshte nje ne thelb, por tre ne persona. Jemi mesuar te mendojme ne termat qe nje entitet eshte nje gje dhe tre entitete jane te ndara, por ne Trinitet, tre Persona ndajne nje esence hyjnore. Perpjekja per ta pajtuar kete pa rene ne gabimin e modalizmit (ideja se Zoti eshte nje person qe thjesht shfaqet ne forma te ndryshme) ose triteizmi (ideja se ekzistojne tre perendi) kerkon arsyetim te kujdesshem filozofik dhe teologjik.

Mister pertej logjikes njerezore

Mesimi katolik thote se Triniteti eshte nje **mister besimi**—dicka e zbuluar nga Perendia qe ne kurre nuk mund ta kuptonim plotesisht vete. Ndersa Bibla flet per Atin, Birin dhe Frymen e Shenjte, ajo nuk jep nje shpjegim te thjeshte dhe logjik se si ata jane te gjithe Perendi. Ëterit e hershem te Kishes luftuan me menyren se si ta artikulonin kete mister dhe shumica e doktrines u zhvillua nepermjet keshillave ekumenik dhe debatit teologjik gjate shekujve. Per shkak se perfshin te verteta qe shkojne pertej asaj qe ne mund te kuptojme plotesisht, Triniteti eshte nje mister qe besimtaret e pranojne me besim.

Kufizimet gjuhesore

Gjuha jone njerezore eshte e pamjaftueshme per te pershkruar plotesisht Zotin. Termat si "person" dhe "esence" perdoren per te ndihmuar ne shpjegimin e Trinitetit, por ato nuk e percjellin ne menyre te persosur realitetin hyjnor. Per shembull, kur degjojme "person", mund te mendojme per tre individe te vecante me vullnet dhe vetedije te dallueshme, gje qe nuk eshte e sakte kur zbatohet per Trinitetin. Ky kufizim gjuhesor kontribuon ne veshtiresine per te kuptuar plotesisht konceptin.

Zhvillimi historik

Zhvillimi i doktrines Trinitare u formesua nga debatet komplekse teologjike ne shekujt e hershem te krishterimit. Terma si "konsubstancial" dhe "procesion" u krijuan per te qartesuar marredheniet midis Atit, Birit dhe Frymes se Shenjte dhe per te mbrojtur doktrinen nga herezite. Sidoqofte, keto terma teknike mund te duken abstrakte dhe sfiduese per t'u kuptuar per ata qe nuk jane te njohur me sfondin filozofik qe i mbeshtet ato.

Mungesa e analogjise se drejtperdrejte

Shume analogji jane perdorur per te shpjeguar Trinitetin, si uji (i cili mund te ekzistoje si akull, leng dhe avull) ose nje shamrock (me tre gjethe ne nje bime). Megjithate, te gjitha keto analogji jane te shkurtra sepse ato ose nenkuptojne se Zoti eshte vetem nje Person qe shfaqet ne forma te ndryshme (modalizem) ose e ndajne Zotin ne pjese (partializem). Meqenese nuk ka asgje ne boten natyrore saktesisht si Triniteti, eshte e veshtire te mbeshtjellim mendjen rreth asaj se si funksionon.

Zbulesa hyjnore

Triniteti nuk u zbulua plotesisht deri ne ardhjen e Jezu Krishtit dhe derdhjen e Frymes se Shenjte. Ne Dhiaten e Vjeter, Zoti eshte zbuluar kryesisht si nje, por zbulimi i Birit dhe Frymes se Shenjte ne Dhiaten e Re solli nje kuptim me te plote te jetes se brendshme te Perendise. Ky zbulim gradual shton gjithashtu kompleksitetin e doktrines, pasi Kisha u perpoq te artikulonte dicka te re dhe te thelle rreth natyres se Perendise me kalimin e kohes.

Permbledhje

Ndersa Triniteti mund te jete i veshtire per t'u kuptuar, eshte e rendesishme te mbani mend se ne katolicizem, **besimi kerkon mirekuptim**. Qellimi nuk eshte domosdoshmerisht te kuptojme plotesisht Trinitetin, por te thellojme marredhenien tone me Perendine. Misteri i Trinise nuk eshte nje problem per t'u zgjidhur, por nje realitet hyjnor qe duhet menduar. Si katolike, ne jemi te ftuar te hyjme ne kete mister nepermjet lutjes, adhurimit dhe nje jete te bashkimit me Atin, Birin dhe Frymen e Shenjte.

Veshtiresia e Trinise pasqyron te verteten se Perendia eshte pertej te kuptuarit njerezor – megjithate Ai na zbulohet nga dashuria, duke na ftuar ta njohim Ate me thelle edhe nese nuk mund ta kuptojme plotesisht misterin.